Deriving Contemporary Fiqhi Solutions from the Sunnah: Principles and Parameters || التعامل مع السنة النبوية في معالجة قضايا فقهية عصرية: معالم وضوابط

  • Md. Habibur Rahman PhD Researcher, Dept. of Fiqh and Usul al-Fiqh, International Islamic University Malaysia
  • Md. Golamur Rahman Department of Usuluddin, Sultan Sharif Ali Islamic University (UNISSA) – Brunei Darussalam

Abstract

ملخص البحث


يهدف هذا البحث أن يدرس ويناقش الموضوع عن التعامل مع السنة النبوية في معالجة قضايا فقهية عصرية بالمعالم والضوابط. ومن المعلوم أن السنة النبوية هي مصدر ثان من مصادر التشريع الإسلامي بعد القرآن الكريم، وهي المنبع الأوسع الذي يستنبط به جميع الفقهاء والمشرعين على اختلاف مذاهبهم ومناهجهم، وهي تدور مع القرآن الكريم إما تفصيلا أو بيانا أو شرحا أو تخصيصا أو تقييدا أو ما إلى ذلك. إذن الفقه الإسلامي هو حصيد السنة النبوية عامة ، فالصلة بين السنة النبوية والفقه الإسلامي هي صلة المبنى مع البنية التحتية. ومع ذلك قد يلاحظ أن هناك فجوة علمية بين الدارسين بالحديث والدارسين بالفقة. فيجب على المشتغلين بالفقه البحث والإجادة في الحديث وعلومه، إذ أن هناك فرق بين النظر الفقهي والنظر الحديثي إلى السنة النبوية، لأن المحدث قد ينظر إلى الحديث من حيث الإسناد والاتصال وما إلى غير ذلك فيأتي من نتيجة  في حين أن الفقيه قد ينظر إلى نفس الحديث من حيث الإسناد والاتصال والمتن، وكذا من حيث الثوابت والأصول المسلمة للتشريع الإسلامي فيأتي من نتيجة آخرى. لذلك نرى بعض الأحاديث قد قررها المحدثون ضعيفا ومع ذلك استنبط منها الفقهاء أحكاما للتشريع الإسلامي إذ أنه موافق مع الأصول والثوابت المسلمة للتشريع الإسلامي، والعكس صحيح. ومن هذا المنطلق يأتي هذا البحث يدرس عن التعامل مع السنة النبوية في معالجة قضايا فقهية. فبإذن الله تعالى سيتكون البحث عامة من مقدمة، ثم من بحث عن منزلة السنة النبوية وأثرها في التشريع الإسلامي ثم من بحث ومناقشة عن كيفية التعامل مع السنة النبوية في معالجة القضايا الفقهية من خلال المعالم والضوابط ، ثم يأتي من نتائج البحث وخلاصته.


الكلمات المفتاحية: التعامل، السنة النبوية، معالم، ضوابط. 


 Abstract: This paper aims to study and discuss the methodology of deriving contemporary fiqhi solutions from the Sunnah. It is known that the Sunnah is the second source of Islamic law after the holy Qur'an. It is a wider upstream from which all jurists and legislators derive the legal rulings despite the dissimilarity of their sects, curriculum and methodology. The Sunnah rotates with the Qur'an in terms of providing either details of the ruling, or statement, explanation, particularization, restriction and others. Thus, in general fiqh is the harvest of the Sunnah. The relation between the Sunnah and fiqh is like the relation of a building with its foundation. However, it may be noted that there is a scientific gap between students and scholars of Sunnah and fiqh. Those who study fiqh should be expert in Sunnah and its sciences as well. Concerning the consideration towards the Sunnah, there is a difference between an expert in fiqh and an expert in Sunnah. The expert in Sunnah looks towards the Sunnah in terms of its chain of narration, connection with the Prophet or Companions and so forth, and then brings a result. On the other hand, the expert in fiqh might look towards the Sunnah in terms of chain, connection, words and so forth. Also, he looks towards it in terms of the fundamentals and constant principles of Shari'ah and then brings a result which may differ from the result of an expert in Sunnah. Therefore, it has been observed that the experts in Sunnah resolve some narrations as weak while experts in fiqh accept them in deriving the legal ruling, arguing that they conform to the fundamentals and constant principles of the Shari'ah, and vice versa. Hence, this research endeavors to study the methodology of deriving contemporary fiqhi solutions from the Sunnah. The paper comprises an introduction, status of the Sunnah and its impact on Islamic legislation, discussion of the principles and parameters to derive the contemporary fiqhi solutions from the Sunnah, followed by the conclusion and findings of the study.


Keywords: Deriving, Sunnah, Fiqh, Principles, Parameters.  

Published
Jun 1, 2016
How to Cite
RAHMAN, Md. Habibur; RAHMAN, Md. Golamur. Deriving Contemporary Fiqhi Solutions from the Sunnah: Principles and Parameters || التعامل مع السنة النبوية في معالجة قضايا فقهية عصرية: معالم وضوابط. Journal of Islamic Legal Studies | ISSN-2519-1535, [S.l.], v. 2, n. 01, p. 93-107, june 2016. ISSN 2519-1535. Available at: <http://joils.discinternational.org/index.php/joils/article/view/34>. Date accessed: 24 july 2019.